Oorzaken van dyslexie

Meestal denkt men dat dyslexie een gevolg is van luiheid, domheid of slecht onderwijs. Er bestaan verschillende theorieën die de oorzaak van de problemen verklaren maar het onderzoek hierover is nog volop in ontwikkeling. Woordblindheid is een aangeboren afwijking en is erfelijk bepaald. Dit komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes. De fonologische verwerking (letters omzetten in klanken en omgekeerd) en de oproepbaarheid van taal verlopen minder snel bij kinderen met deze aandoening.

 

Symptomen van dyslexie

Kleuterklas

Problemen met:

  • het benoemen van kleuren en weekdagen, het onthouden van cijfers.
  • rijmen
  • auditieve discriminatie, bv. moeite om de begin/midden/eindletter van een auditief aangeboren woord te herkennen.
  • het analyseren van woorden, bv. bak is b-a-k.
  • auditieve synthese, bv. het kind hoort /p/-/oe/-/s/ en zegt 'poes'.
  • lettergrepen in woorden herkennen.
  • het op bepaalde woorden komen.
  • taalspelletjes, bv; noem zoveel mogelijk...
  • ruimtelijke begrippen zoals eerste, laatste, voor, achter, ...
  • het in de juiste volgorde onthouden van zaken.
  • belangstelling voor letters en geschreven woorden.
  • het opmerken van kleine verschilen.

 

Lager onderwijs

Problemen :

  • om het verschil te horen tussen klanken als m en n; p,t en k; s,f en g; eu, u en ui.
  • om de klanken in volgorde te zetten, zoals bij 'dorp' en 'drop' of '12' en '21'.
  • om de aandacht te houden bij 'klankinformatie' (gesproken woord).
  • met het inprenten van reeksen, bv. tafels of spellingsregels.
  • met het onthouden van vaste woordcombinaties, uitdrukkingen of gezegdes.
  • met het onthouden van losse gegevens, zoals rijtjes, woordjes en jaartallen.

 

Secundair onderwijs

In het secundair onderwijs wordt er weinig rekening gehouden met leerlingen met dyslexie. Er wordt te weinig aandacht besteedt aan deze jongeren. Het lijkt erop dat deze jongeren maar moeten kunnen volgen